Een kleine trekker aanschaffen: 15 tips
Een buitenmens met ruimte om zich heen kan veel plezier hebben van een kleine trekker. Een nieuwe of eentje van een halve eeuw oud. De laatste zijn mooier en goedkoper. 15 gouden tips voor de aanschaf.
Oldtimertrekkers: volop te koop
Er zijn nog volop oldtimertrekkers te koop. Je vindt ze op sites als Marktplaats of Tweedehands.net. Maar ook gewoon rondvragen in de buurt kan goed werken. Vragen zijn dan: is dit wat voor mij en hoe vorm ik me een oordeel over de kwaliteit en de prijs?
Wat mag een kleine trekker kosten?
Een probleemloos oldtimertrekkertje koop je niet onder de € 3.000. Prijzen op bijvoorbeeld Marktplaats zijn enigszins een richtsnoer, zolang je maar bedenkt dat het vraagprijzen zijn. Vraagprijzen boven € 5.000,- gaan vaak over verzamelobjecten, trekkers in nieuwstaat of zeldzame trekkers.
Is er dan niks onder de € 3.000,-  te koop? Jawel hoor. Maar in de regel met een motorvermogen dat eigenlijk wat te gering is, of ze zien er niet uit. Of je treft dat uitzonderlijke koopje. Maar ga ervan uit dat je dat niet op het internet gaat vinden.
Kies een courant merk trekker
Het helpt als je een uitgesproken merkvoorkeur hebt. Dan vallen alle andere merken namelijk af. Zo niet, kies dan voor de grote merken die grote aantallen trekkers hebben gemaakt en verkocht. Denk aan Deutz, Massey Ferguson (MF), Fiat, Ford, David Brown, McCormick of John Deere. Het voordeel van deze merken is dat er veel van gemaakt zijn, dat er dus ook nog redelijk wat aanbod van is, en dat er in de regel nog volop onderdelen van te krijgen zijn, nieuw of gebruikt.
Vermogen: wat is genoeg?
Wat moet ie kunnen en wat wil je ermee? 20 pk is bijvoorbeeld wat aan de krappe kant voor de hobbyboer van de eenentwintigste eeuw. In de loop der jaren zijn de vermogens alsmaar toegenomen en de bijbehorende werktuigen navenant groter en zwaarder geworden. Pas dus op dat je niet het trekkertje van je dromen koopt om er al snel achter te komen dat het te licht is voor wat je ermee gaat doen. Een vermogen van zo’n 35 pk is toch wel wenselijk.
Foto: Hans Prinsen
Hoe origineler, hoe duurder
Beoordeel het plaatwerk, de spatborden, de motorkap, de koplampen. Soms zijn trekkers zo gerestaureerd dat ze haast mooier zijn dan ze ooit uit de fabriek kwamen. Maar soms heeft ‘opnieuw opschilderen’ meer kwaad dan goed gedaan. Ook bepalend voor de waarde is hoe origineel de trekker is. Zijn de koplampen of de achterlichtjes of de spatborden origineel, dat soort dingen. Niet voor iedere koper van belang misschien, maar hoe origineler, hoe duurder.
Kies een trekker met hefinrichting
Kies voor een trekker met hefinrichting. Een driepuntshefinrichting is nodig om allerlei gedragen werktuigen te kunnen gebruiken. Handige dingen als een grondbak en palletdrager vragen een hefinrichting. Een trekker zonder hefinrichting is eigenlijk alleen geschikt voor sleepwerk.
Onderschat de banden niet
Een oldtimer rondom op nieuwe banden zetten kost ruim 500 tot 1.000 euro, afhankelijk van bandenmaat en kwaliteit. De banden bepalen dus mede de prijs van de trekker. Goede banden zijn gaaf en hebben geen droogtescheurtjes. Banden met droogtescheurtjes voldoen vaak nog wel een tijd, maar vormen hoe dan ook een prijsbepalend risico. Het hoeft geen probleem te zijn als links en rechts verschillende banden zitten.
De toestand van de motor
De toestand van de motor van een trekker blijft de grootste gok. Maar ook weer niet altijd een compleet blinde gok. Als de motor aantoonbaar door een specialist is gereviseerd, is hij weer zo goed als nieuw. Soms is een motor gedeeltelijk gereviseerd en is hij ook prima. Als er niks aan is gedaan, kan de motor ook goed zijn, maar let dan op zaken als zwarte rook, carterdruk, oliedruk bij koude en warme motor, olie zweten of zelfs lekken.
Let op een zwetende motor
Als een motor olie zweet, is dat niet per se ernstig. Alle motoren zweten een beetje, wordt wel gezegd. Kijk wel goed of hij naar jouw gevoel op sommige plekken niet heel erg zweet. Zelfs af en toe een druppel olie lekken is niet meteen dramatisch. Let er wel op bij de beoordeling van een trekker. Vaak zijn bovenmatig zweten en lekken te verhelpen met nieuwe pakkingen, maar die kosten geld en montagetijd.
Let op de cartertdruk
Wanneer de zuigerveren, de zuigers of de cilinderbussen hun langste tijd hebben gehad, komt er explosiedruk in de carterruimte onderin. Een beetje drukvariatie als gevolg van de bewegende zuigers is normaal, daarvoor is er de carterontluchting. Maar als je bij de lopende motor de oliepeilstok eruittrekt en de olie spat in je gezicht, laat dat trekkertje dan maar staan. Of reken op een dure motorrevisie.
Bekijk de oliedrukmeter goed
Na het starten moet de wijzer van de oliedrukmeter vlot in het gebied ‘normaal’ komen te staan. Als de motor warmer wordt – en daardoor de olie wat dunner – mag de druk iets teruglopen, maar niet veel.
Foto: Henk Riswick
Beoordeel hoe de trekker stuurt
De stuurinrichting moet spelingvrij zijn. De trekker moet goed sturen. Dit is vrij eenvoudig te beoordelen, stilstaand en door een stukje te rijden. Overigens geldt net als bij veel andere zaken: onvolkomenheden in de stuurinrichting zijn te herstellen. Het kost alleen geld en is dus van invloed op de waarde van de trekker.
Zwarte rook: overmatig is niet goed
Wanneer een oude trekker bij een koude start begint te ploffen, mag hij eerst best even wat zwarte rook uitstoten. Net als bij plotseling gas geven vanaf stationair. Maar overmatige zwarte rook duidt op onregelmatigheden aan de verstuivers. Die moeten dan of worden schoongemaakt of worden vernieuwd. Het gaat hier niet om dramatisch grote uitgaven; wel iets om op te letten.
Brandstofpomp: droog en mag niet lekken
De brandstofpomp moet droog zijn en mag geen diesel lekken. Een brandstofpomp is een precisie-instrument, waarin met zeer hoge drukken wordt gewerkt. Revisie van zo’n brandstofpomp is specialistenwerk en daardoor niet goedkoop.
Neem gebruikersoordelen met een korreltje zout
Door te googelen kun je snel veel te weten komen over een bepaald type trekker. Oordelen van gebruikers geven veel informatie, maar neem ze soms met een korreltje zout. Een complete miskoop doe je niet snel. In het ergste geval zit je met een onvoorziene reparatie of moet je de aankoop met wat verlies doorverkopen.